Bijen en wespen  

Materialen

Stempelkaarten: Bijen en wespen   Bijen en wespen met lidw

Stempelboekje: Bijen en wespen    Met lijnen      Stempelvel A3

Woordjes: Bijen en wespen

Plaat-woord: Bijen en wespen

Overzicht van de groei van een bij: Van larve tot bij

Versje: Zoem zoem zoem

 

Spelletjes

Memorie: Bijen en wespen

Kringspel rekenen: Leg twee grote (A3) bijenkorven in de kring en een heleboel bijtjes (van papier bijvoorbeeld) Verdeel de kinderen in twee groepen en neem een (grote) dobbelsteen. De groepen gooien om de beurt en het aantal ogen bepaalt het aantal bijen dat op de bijenkorf gelegd mag worden. Als alle bijen op zijn moet er geteld worden wie er gewonnen heeft. 

Kringspel taal: Leg een bijenkorf in de kring en een hoepel. Zoek zoveel mogelijk spulletjes op die te maken hebben met het thema maar ook een aantal die er niets mee te maken hebben. Laat de kinderen een voor een een voorwerp pakken, vertellen wat het is en vertellen waarom het in de bijenkorf moet (wanneer het bij het thema hoort) of in de hoepel (als het niet bij het thema hoort)

 

Kralenplanken



De eerste twee kralenplanken kregen we van Myrna, de derde van Elisette en de onderste van Lieselot.
 

Werkbladen

Taal

Zet steeds een cirkel om het woordje bij

Zet een cirkel om de plaatjes die beginnen met de b van bij

Stempelen bij

Hoeveel stukjes hoor je?

Van bloem tot honing (van Rianne)

Zet een streep onder de bijen die naar links vliegen (van Kirsten)

Knip de woordjes uit en plak ze op --> Voorbeeld met woorden

Welke letters zijn vergeten?

De letters doorelkaar

Rekenen

Knip de plaatjes uit en plak ze op van minder naar meer 1-6 bijen

Knip de plaatjes uit en plak ze op van groot naar klein

Knip de plaatjes uit en plak ze op van klein naar groot

Maak groepjes van ... bijen

Kleur het hokje om de meeste bijen

Kleur het hokje om de minste bijen

Bijen en bloemen (tellen)      Waar woont iedere bij? (van Lieselot)

Hoeveel bijen (van Ina)

Overigen

Schrijfoefening bijen       Zoek de weg      Zoek de verschillen (van Ina)

Doolhof

Kleur steeds twee bijtjes hetzelfde

Voorkant bijenboekje (van Rianne)

Voorkant werkboekje bijen

 

Knutselen

Een honingraad-vormpje om mee te knutselen. Eventueel uitvergroten (op geel papier) en dan door de kinderen uit laten knippen en daarna opplakken, passend tegen elkaar.

Van Yvonne kregen we de volgende foto's:

Een bijtje van een bordje


En een bijtje van een flesje.

Deze knutselideeën kwamen we op Engelse/Amerikaanse sites tegen:

Een bijtje op een ijsstokje.
Een bij van een eierdoos (een strook van 3)
Een bijtje van een piepschuim ei en chinelledraad.
Een honingraad/bijenkorf van een schoenendoos en wc-rollen.

Kleurplaten

(van Lieselot)

 

Diversen (van Lieselot)

Kringspel: De kleuters staan in een kring en maken poortjes door hand in hand hun armen in de lucht te steken. Eén kleuter is de koningin en vliegt in en uit de poortjes. Op de laatste noot staat zij stil. Wanneer de koningin op dat moment aan de binnenkant van de kring staat, wisselt zij van plaats met de kleuter waar zij voor staat… Wanneer de bijenkoningin aan de buitenkant van de kring staat, geeft zij de kleuter waar zij het dichtst bij staat een prik en loopt ze rond de kring tot zij de open plaats kan innemen. De kleuter die ‘gestoken’ is, zet de achtervolging in om de wesp te doden. Als het lukt de wesp te raken, moet deze in het midden van de kring gaan zitten tot zij verlost wordt door een andere wesp. De achtervolger is nu de nieuwe koningin. Wanneer de wesp niet geraakt wordt, mag zij opnieuw de koningin spelen.

Raadspel: De kleuters krijgen tips. Vb. het insect zoemt, het is geel en zwart, het heeft een angel, … Wie het vlugst de oplossing vindt, wint. Speel hetzelfde spel ook met andere insecten. Eén kleuter kiest een kaartje met de afbeelding van een insect. Door kenmerken te noemen, moeten de anderen kunnen raden over welk insect het gaat.

Versje
Bijtje zoemt de kamer rond.
(denkbeeldige bij aanwezig)
Kijk, nu zit hij op de grond. (naar de grond wijzen)
Maar ik hoor hem al weer zoemen... (zoekend om je heen kijken)
O, daar zit hij op de bloemen.(naar een bloem/plant wijzen)
Hé, waar blijft hij nu zo gauw?(vragend kijken)
Ja hoor, op de neus van jou! (tikje op de neus van een kind geven)

 

Liedjes
Het volgende liedje komt van http://members.home.nl/kittynl/

Bijenlied (Melodie: ‘Ik stond laatst voor een poppenkraam’)

Ik stond laatst voor een bijenhuis, o,o,o.
En alle bijen waren thuis, zo, zo, zo.
De koningin die ging op reis,
De bijen raakten van de wijs.
Ze deden allemaal zo... ze deden allemaal zo...

(Samen met de kinderen bedenk je wat bijen allemaal kunnen doen: zoemen, vliegen, prikken etc.)

Ook Marga mailde ons een leuk bijenliedje.

Liedje bloem en bij (van Ina)