Organisatie

Omdat we regelmatig ideeën krijgen die te maken hebben met de organisatie in je groep hebben we deze pagina gemaakt.

Je vindt hier zaken als de dagen van de week, dagritmekaarten, verschillende afbeeldingen bij regels, van hoeken en picto's. Maar ook beloningsideeën en strikdiploma's.

Contractwerkjes: (van Els)
Contractwerk    Contractwerk Diddle 

Van Els kregen we hierbij de volgende uitleg gemaild:
Contractwerk Per project maak ik een contract per kind. Sommige kleuters kunnen meer aan dan de anderen, sommige zijn educatief verder dan anderen. Het contract heeft altijd de naam van het project van die week of weken. Er staan geen "magjes" in, omdat ik dat niet zo leuk vond. Alles wat erop staat moeten ze binnen die weken klaar hebben, ik voorzie wel dat ze het zeker klaar krijgen. Hebben ze het toch niet af, moeten ze het vrijdag met vrij spel verder afmaken. Dit is nog niet voorgekomen.
In het vakje WAT MOET IK DOEN staan de pictogrammen die aanduiden wat ze moeten doen. In het vakje PAGINA staan tekentjes, bolletjes of kleine stempeltjes die overeenkomen met de pagina’s of puzzels of het schilderwerkjes dat ze moeten maken. Bij het VRAAGTEKEN staan die gele ventjes, daar moeten ze een kringetje rond trekken wat ze leuk vonden en wat niet. En dan het vakje van de juf, dat is bedoeld om te zien of ze het gemaakt hebben. Voor een handtekening of een stickertje.
Contractwerk Dit is een vast contract. Alles wat ze in een contract doen staat erop als pictogrammen.  De juf die dit contract gebruikt, vult niet alles in per project.  ZE neemt er een paar dingen uit die ze dat contract moeten maken, de ander pictogrammen worden dan niet ingevuld. Hier werkt het systeem hetzelfde zoals hierboven.

Riana mailde ons haar zelfstandig werken kaarten

 

Dagen van de week (van Annelies)

Het versje over de dagen van de week:

Iris en Michiel hebben het altijd druk
Op maandag doet Iris de was,
op dinsdag liggen ze samen in het gras,
op woensdag gaan ze naar de stad,
op donderdag gan ze in bad,
op vrijdag is Michiel blij,
want op zaterdag en zondag zijn ze vrij!


 

Voor alle afbeeldingen geldt dat je ze moet opslaan voordat je ze kunt afdrukken!!

Prenten dagen van de week   Symbolen dagen van de week (gekregen van Tatiana)

Feestdagen en seizoenen

Weertype-kaartjes (van Mirjam)

Dagritmekaarten   Regeltjes   Hoekenkaarten   Picto's

Beloningskaart Deze kregen we van Marjolein, zij mailde daarbij: Ik heb jullie beloningskaarten gestuurd die voor allerlei doeleinden te gebruiken zijn. Ik gebruik ze zelf voor R.T., ik ga daar het komende jaar mee starten bij de kleuters. Maar de kaarten zijn ook voor hogere groepen te gebruiken.

 

Van Christell kregen we deze kentekens:

\
Deze kentekens gebruikte ik in de eerste kleuterklas. Momenteel heb ik een derde kleuterklas. In begin van het schooljaar mogen de kleuters bij ons hun kenteken kiezen. Dit kenteken komt aan hun kapstok, op hun heen- en weerschriftje maar ook op het aanwezigheidsbord. Dit bord is gewoon een houten groene plaat met wat bloemen erop en met allemaal nageltjes. Aan  die nageltjes hangen deze prentjes. s' Morgens als de juf de namen afroept mogen de kleuters hun kenteken omdraaien. Langs de achterkant van deze kentekens kleven we een foto van de kleuter. Zo zien we welke kleuters er allemaal aanwezig zijn in de klas.

Deze Winnie de Poohkaartjes kregen we van Anneke.

Reina mailde: Bij deze stuur ik een mal van een potlood, een jas en een bibliotheekafbeelding. In het midden zit een tekstvlak waar je de naam kan intypen. Ik gebruik dit potlood voor op de stoelen, de jas voor op de kapstokken en als de bibliotheekkast als biebkaartjes. Bij de bibliotheekkaartjes staat onderaan de groep en het schooljaar vermeld. Ook dit is een tekstvak waar je de tekst gemakkelijk kan aanpassen.

Claudia stuurde ons deze foto en mailde: Tijdens het ochtendritueel gebruik ik in de eerste kleuterklas dit aanwezigheidsbord. Alle kleuters in de klas hebben hun eigen stempel. Ik ben op zoek gegaan naar hun stempel in 3D. Iedere ochtend mogen ze hun eigen 3D stempel ophangen aan dit bord. Zo zien we wie er in de klas is en wie niet.

Stickerkaarten (van Reina)
Stimuleringsmiddel om kinderen meer met het Ontwikkelingsmateriaal uit de kasten te laten werken. Elk kind heeft een eigen stickerkaart. Als het kind een ontwikkelingsmateriaal heeft afgerond, wordt het door de leerkracht gecontroleerd. Als het goed is, krijgt het kind een kruisje. na vier kruisjes volgt een sticker.

De stickerkaart kan op 2 manieren gebruikt worden:
* de kinderen mogen zelf kiezen wat ze doen voor hun kaart
* er staan nummers op die corresponderen met nummers op het ontwikkelingsmateriaal in de kasten. U kunt op deze manier de keuze van het kind sturen en die materialen vermeldden waar zwakke leerpunten van het kind mee geoefend worden (bijv. een kind beheerst het tellen nog niet, u vermeld een telspel)

Dit-kan-ik-al-boekje (van Reina)
Stimuleringsmiddel in samenwerking met thuis t.b.v. zelfvertrouwen (d.m.v. positieve feedback, benoemen wat goed ging gedurende een dag en het kind daar éé ding uit laten kiezen en opschrijven in het boekje. (na een aantal keer is het de bedoeling dat het kind zelf positieve dingen gaat noemen)

Strikdiploma's

Veters strikken:

Diploma's die in kleur afgedrukt kunnen worden: Diploma 1   Diploma2   Diploma 3

Diploma's die nog gekleurd kunnen worden: Diploma 1   Diploma2   Diploma 3

(gekregen van Lieselot)

Jassen dichtmaken

Deze documenten bestaan uit twee diploma's, één voor hem en één voor haar.

In kleur:  Diploma of om zelf te kleuren: Dipoma

Arina mailde ons: In de afgelopen tijd werd er in mijn groep veel 'geworsteld' met de jassen aandoen. Ik heb een klein plaatje van een jas met de namen van de kinderen (of hun plaatje) erop gemaakt. Binnen een week deden alle kinderen zelfstandig hun jassen aan en dicht! Inmiddels hebben ze een plaatje voor hun winterjas. Met de zomerjas komt er op de andere kant een plaatje en krijgen ze hun 'diplomaatje' mee naar huis. Ze zijn er nu al apetrots op!!! Misschien tip?
 

Van Marleen kregen we dit opruimliedje.