Van woensdag 19 tot en met zaterdag 29 januari worden De Nationale Voorleesdagen gehouden. Wij van Kleutergroep.nl hebben in samenwerking met www.kinderverkleedkleding.nl een kleine actie bedacht. Deze actie is gewonnen door Lucie, Barbara en Ellen. Maar we willen natuurlijk iedereen bedanken voor hun deelname!

Alle ingezonden ideeën staan onderaan deze pagina.

Fantástisch!
De tassen zijn prima geschikt als prentenboekentas (ook nog veel ruimte voor extra attributen), bibliotheektas, logeertas en voor het opruimen van al het speelgoed of verkleedkleren: bruikbaar voor thuis, maar ook in de kinderopvang of op scholen in bijv. een taalproject of om het Prentenboek van het jaar mee te geven in de klas.

  De top 10 van 2011 is als volgt:

Balotje en het tasje van oma, Yvonne Jagtenberg
Balotje krijgt het oude tasje van oma cadeau. Het is zo handig en het staat zo mooi! Balotje

heeft het blauwe tasje altijd bij zich. Alleen vandaag niet. Het blauwe tasje is zoek.
Balotje en het tasje van oma Ik moet zó nodig! Ik moet zo nodig! Fiona Rempt
‘Ik moet plassen,’ zegt Bram. ‘Kun je het even ophouden?’ vraagt papa. ‘Heel eventjes, ik moet zó nodig,’ zegt Bram. Het blijkt nog niet zo makkelijk om een wc te vinden.

Boe! roept Klein Konijn, Jonathan Allen
'Boe!' roept Klein Konijn, maar Kalfje zegt: 'Jij bent toch helemaal geen koe?' Al snel verzamelt Klein Konijn alle boerderijdieren om zich heen, die elk hun favoriete geluid maken.
Boe! roept Klein Konijn Naar het strand Naar het strand, Thomas Docherty
Een jongetje wil dolgraag naar het strand en is er al helemaal op gekleed. Alleen al de reis ernaartoe is geweldig. Per vliegtuig, fiets, vrachtwagen en kameel reist hij naar zee.
Bout en Moertje, Nicole de Cock
Een ontroerend verhaal met weinig woorden over de vriendschap tussen Bout de ezel en

Moertje de muis, die alles voor elkaar over hebben ook al lijkt de vriendschap niet altijd in evenwicht.
Bout en Moertje O, O, Octopus! O, O, Octopus! Elle van Lieshout
Als Octopus thuiskomt van zijn dagelijkse zwommetje, steekt er een grote staart uit zijn appartementje. O nee! Wat nu? Alle dieren denken mee.
Fiet wil rennen - Bibi Dumon Tak en Noëlle Smit
Fiet is een eigenwijze struisvogel die gek is op rennen. Hij laat zich door niets tegenhouden, ook niet door een stevige tegenwind.
(Niet via bol.com te bestellen)
Waar is mijn sok? Waar is mijn sok? Marije ten Cate
Een jongetje komt uit bad en zoekt zijn onderbroek, zijn blauwe spijkerbroek, zijn gestippelde

schoenen en zijn rode jas. Ze zijn verstopt op pagina's vol kledingstukken.
Wie? Guido van Genechten
Dieren lijken soms meer op elkaar dan je zou denken. Wat hebben een bij en een zebra of een spin en een inktvis met elkaar gemeen?
Wie? Coole cowboy De coole cowboy, Tjibbe Veldkamp
De coole cowboy wil de hele tijd stoer doen in het wilde westen, terwijl jonkvrouw prinses juist romantisch gered wil worden van de gemene ridders en daarna met de coole cowboy wil trouwen!

 

Lesideeën bij het boek Waar is mijn sok?:

 

Materialen:

Stempelkaarten Waar is mijn sok? (alleen woorden)

Stempelkaarten Waar is mijn sok? (met lidwoorden)

Stempelkaarten Waar is mijn sok? (met bijvoeglijk naamwoorden)

Stempelkaarten Waar is mijn sok? (met bijvoeglijke naamwoorden en lidwoorden)

Stempelboekje Waar is mijn sok?  

Stempelboekje met lijnen Waar is mijn sok?

Loco Zoek dezelfde sokken

Loco Welk getal hoort erbij 1-6   Loco Welk cijfer hoort bij de sokken 1-12

Loco Steeds 1 sok meer   Loco Steeds 1 sok minder

Kleurenrups sokken     

Telrups sokken (je kunt deze lamineren of per leerling kopiëren en uit laten knippen en weer op laten plakken)

Telspel sokken: kaartjes sokken   legplaat met trui   legplaat met waslijn
(laat de kinderen het goede aantal knoopjes op de trui leggen of laat ze rijtjes dopjes aan de waslijn hangen)

 

In de kring:

Op internet kwamen we deze tips nog tegen bij het boek Waar is mijn sok?


Spelletjes:

Sokkenkwartet met kleuren en vormen

Sokkenmemorie (twee keer afdrukken)

Sokkenmemorie met cijfers 1-12

 

Kralenplanken:

Laat de oudere kleuters de gele sokken naleggen en geef de jongste kleuters een doorschijnende kralenplank waaronder dit voorbeeld ligt. Leg de witte sokken onder een doorschijnende kralenplank en laat de kinderen zelf de kleur(en) en het patroon van de sokken bedenken.

 

Werkbladen:

Geef per kind een werkblad of lamineer de kaartjes en laat ze het omstebeurt maken.

Knip de plaatjes uit en leg ze in de goede volgorde (grootte)

Knip de plaatjes uit en leg ze in de goede volgorde (hoeveelheden tot 6)

Knip de plaatjes uit en leg ze in de goede volgorde (hoeveelheden 5 tot 10)

Knip de plaatjes uit en leg ze in de goede volgorde (kleur blauw)

Knip de plaatjes uit en leg ze in de goede volgorde (kleur oranje)

Waslijn (1)   Waslijnen (2)
Print deze waslijnen op A3 en laat de kinderen de plaatjes hierboven daaraan opplakken op de goede volgorde.

 

Kleur 3 sokken rood, 4 sokken blauw en 2 sokken geel

Kleur alle sokken in de goede kleur (groen oranje paars)

Kleur alle sokken in de goede kleur (rood blauw geel)

Maak groepjes van ... sokken

 

Stempel het goede cijfer ernaast 1-5

Stempel het goede cijfer ernaast 6-10

Maak de andere sok, kleur de vakjes (blauw)  

Maak de andere sok, kleur de vakjes (geel)

 

Knutselen:

Gebruik deze sok of deze sokken om te laten kleuren, beplakken met sitspapier, er een patroon in aan te laten brengen. Of laat hem beplakken met draadjes wol.


Een sok waar de kinderen stippen hebben uitgeprikt en er een leuk kleurtje achter hebben geplakt.
En geborduurde sokken die de oudste kleuters gemaakt hebben. 

De sokken hieronder kun je gebruiken om na te laten tekenen of om ze hetzelfde te laten kleuren:

Een sok met 3 keer strepen  Een met hartjes  Een sok met stippen  Een sok met strepen

Streepjessokken   Streepjessokken 2   Sokken met stippen   Hartjessokken   Lege sokken

 

Kijk voor meer ideeën over het thema kleding ook even hier. En kijk ook even bij de ideeën bij Kolletje en haar toversokken

 

Meer boeken over sokken:

 

 

Fiet wil rennen.
Omdat wij van de uitgeverij geen toestemming kregen om materialen te maken bij het prentenboek van het jaar blijft het beperkt tot één knutselidee:

Gebruik dit blad en laat de kinderen het bovenste deel zwart verven en het onderste geel/bruin. Versier de zwarte verf met foliestukjes in verschillende kleuren. Of kies ervoor om de bladzijde op te laten vullen door het scheuren van stukjes sitspapier. Laat ze daarna een struisvogel (zoals bijvoorbeeld hieronder) kleuren, uitknippen en opplakken.

 

Ingezonden ideeën Nationale Voorleesdagen

Algemene ideeën:

Mieke Emich:
Wij, leerkrachten van de groepen 1 en 2 van de Heuvellaanschool in Apeldoorn laten tijdens de Nationale Voorleesdagen de opa's en oma's van de kinderen voorlezen. Zowel de kinderen als de opa's en oma's vinden dit geweldig !

Ellen Dekker:
Ik werk op een basisschool met 5 kleutergroepen. Tijdens dit soort thema’s wil elke groep het betreffende boek in de klas hebben. Omdat we niet van elk boek 5 exemplaren kunnen aanschaffen heb ik het volgende bedacht.
De (voorlees)reis tas. Deze tas reist door de school langs 5 kleutergroepen. Elke dag heb je de tas ongeveer 1 uur in de klas. Als de tas bij je in de klas wordt gebracht (door kleuters van een andere groep) kun je er aandacht aan besteden. Elke groep stopt iets in de tas wat betrekking heeft op het boek bijv. een knuffel voor de verteltafel, een knutselidee, een foto, rekenactiviteit of liedje/versje. Zo blijft het elke dag spannend wat er nu weer is bijgekomen, kleuters zijn heel creatief in het bedenken van nieuwe dingen. Vinden het ontzettend leuk om de tas weer naar de volgende groep te brengen.

Gilda Kramer:
Wij ,als team van CBS De Kamperschouw, hebben al jaren verteltassen! Ze worden om de 3 weken uitgeleend aan de groepen 1 en 2. Om nieuwe ouders te betrekken bij het uitlenen, hielden we ieder jaar een informatieavond over de tassen. Helaas is de belangstelling voor zo’n avond niet optimaal.
Dit jaar gaan we het anders doen! Tijdens de voorleesdagen organiseren we een pyjama- avond. De kinderen mogen om 18.30 uur naar school komen en daar worden ze door 2 collega’s voorgelezen. De ouders krijgen in de hal voorlichting over de verteltassen van een derde collega. Daarna mogen de kinderen uit 1 groep een tas meenemen en de kinderen uit de andere groep vast een verteltas reserveren. Natuurlijk wordt op die avond voorgelezen uit het nationale voorleesboek!
Wij vonden het een leuk idee en hopen dat er veel belangstelling zal zijn. Gilda stuurde ons ook de uitnodiging toe.

Marieke:
De nationale voorleesdagen starten met het nationale voorleesontbijt. De kinderen mogen die ochtend allemaal in hun pyjama met hun knuffel en kussen naar school komen. In iedere kleutergroep is een heel groot bed gemaakt van matten, waar de kleuters een plekje mogen zoeken. Iedereen die binnenkomt gaat hier lekker liggen onder een laken. Als de ouders weg zijn, ligt iedereen in het grote bed lekker te “slapen”.
Totdat de grote wekker gaat, op dat moment wordt iedereen wakker. De leerkracht, ook in pyjama, leest dan in het grote bed een boek voor van de boeken top 10 van de  nationale voorleesdagen. Daarna doen we met z’n allen nog wat ochtendgymnastiek en dan wordt het de hoogste tijd om te gaan ontbijten.
De tafels in de klas zijn gedekt, met daarop een placemat een kleurplaat van het voorgelezen prentenboek. De kinderen krijgen een eierkoek en wat te  drinken, gesponsord door de plaatselijke supermarkt en daarna mogen ze hun placemat inkleuren. Vervolgens mogen de kinderen in hun pyjama en met hun knuffel lekker gaan werken.
De kinderen vinden dit superleuk om zo in hun pyjama naar school te komen en te doen net alsof ze gaan slapen. Je krijgt zo bij het voorlezen ook een hele gezellige sfeer, als iedereen bij elkaar zit in het grote bed met zijn/haar knuffel erbij.

Veronique:
Mijn advies om voor te lezen: De man in de wolken van Koos Meinderts, met prachtig gekleurde tekeningen en een mooi verhaal. Om tevreden te zijn met wat er is en niet het najagen van rijkdom, want dat kan verlammend werken. Een aanrader!

Saskia:
Wij van kinderdagverblijf Snoopy in Leimuiden besteden elkaar jaar aandacht aan het nationaal voorleesontbijt. Omdat wij niet elke dag dezelfde groep kinderen hebben, hebben we bedacht dat we in de week van het nationaal voorleesontbijt elke dag dezelfde activiteit doen! Wij organiseren ook elk jaar opa- en omaweek. Dan mogen de opa's en oma's van de kinderen een uurtje op visite komen. Omdat opa's en oma's het vaak leuk vinden om voor te lezen aan hun kleinkinderen, hebben we bedacht om dit te combineren! Het idee is als volgt:

Wanneer de opa's en oma's langskomen, gaan we als eerst aan tafel en eten we cake met jam en slagroom! (geen echt ontbijt, maar daar is het dan te laat voor, voor de kinderen. Ze worden namelijk tussen half 8 en kwart voor 9 gebracht en hebben dan meestal thuis al ontbeten). Dan mag er een opa of oma het boek van het Nationaal Voorleesontbijt voorlezen en daarna kleuren we de bijbehorende kleurplaat. Daarna mogen de kinderen spelen en leggen we boekjes klaar, zodat er meerdere verhalen voorgelezen kunnen worden!

Marja:
Voorlezen is zo belangrijk en kinderen vind het zo fijn. Tijdens het voorlezen maken wij foto's waarop te zien is hoe aandachtig de kinderen naar het verhaal luisteren. Ouders vinden dat heel erg mooi om te zien achteraf. Ook is een kleurplaat over het betreffende boek een geslaagde actie. De kinderen hebben toch een bepaald beeld gekregen bij de personen in het boek en kunnen die zo uiten.

Frida de Vries:
Wij, groep 1 en 2 van "de Branding" uit Swifterbant, laten tijdens de nationale voorleesdagen de kinderen van de bovenbouw voorlezen. Kinderen van de bovenbouw vinden dit erg leuk. En enkele kinderen van groep 1 en 2 kunnen zeggen mijn broer of zus gaat bij ons voorlezen.
Ook gaan we elke dag Flip de Beer mee naar huis geven met een boek in de tas. 's avonds wordt het dan door een ouder voorgelezen en dan kan het kind de volgende ochtend iets over het boek vertellen. Een kleine boekbespreking. Dit gaat door tot dat elk kind aan de beurt is geweest. Dit is ons idee.

Astrid Lucas:
Hierbij ons idee voor het voorleesontbijt.
Bij ons op school komt een vogelverzorgster van Avifauna het boek 'Fiet wil rennen' voorlezen. Wij hebben natuurlijk wel het geluk dat we dicht bij Alphen aan den Rijn wonen. Ook neemt zij een struisvogelei mee om aan de kinderen te laten zien. Daarna met elkaar gezellig ontbijten.

Barbara:
Ik heb nog een heel leuk idee voor de voorleesdagen wat ik met iedereen wil delen. (Ook toepasbaar bij de Kinderboekenweek) Wij zijn een grote school (550 kinderen) en tijdens de voorleesdagen hebben wij altijd 2 keer 'rommellezen'. Iedere leerkracht heeft van te voren een (prenten)boek uitgekozen om voor te lezen. Veel leerkrachten maken er iets speciaals van zoals met handpoppen, een verteltafel of zijn verkleed. Alle kinderen (van onderbouw tot bovenbouw) kiezen zelf een klas uit waar zij naar een verhaal willen luisteren,
Gedurende 5 à 10 minuten krijgen de kinderen de tijd om zijn of haar keuze te maken. Eenmaal in een andere klas zitten alle leeftijden door elkaar en luisteren de kinderen naar het verhaal. Ook is er in elke klas nog een verwerkingsactiviteit, zoals een liedje, een versje of een tekenopdracht. Het is voor alle kinderen èn alle leerkrachten ieder jaar weer een succes!!

Hilda Lemstra:
Aangezien wij veel kinderen met een buitenlandse achtergrond hebben laten wij het boek van Fiet in verschillende talen voorlezen, zodat iedereen het boek ook begrijpt. We lezen het in 3 verschillende talen voor. Turks Marokkaans en Surinaams en Nederlands. We hopen dat het erg leuk is.

 

Ideeën bij Fiet wil rennen:

Petra Renkema:
Zelf maak ik tijdens ons project: Beweeg je mee? (waarin ook de voorleesdagen vallen) een looppoppetje. Het is een poppetje van karton zonder benen. Onder in het lijf komen twee gaten voor twee vingers (de wijsvinger en middelvinger). Het poppetje krijgt als hoofd een foto van de leerling zelf. Zo kunnen we bewegen op de tafel met onze poppetjes. We rennen, springen, hinkelen, kunnen we ook huppelen? We lopen tegen de storm in en gaan met de wind mee.

Lucie stuurde verschillende ideeën in:
Fiet in de wind:

-Zet een ventilator in de kring, laat kinderen een veertje vasthouden, kijk wat er gebeurt. Zet een kleuter met lange haren ervoor, haren wapperen in de wind! Ook andersom (ventilator achter de lange haren), haren wapperen in je gezicht.

 

 
Fiet broche:

-Laat een zelfgetekende of gekopieerde 'kleine Fiet' in kleuren, volgens de kleuren uit het boek, lamineer deze, plak er met plakband een klein veertje op. Speld een koperkleurig veiligheidspeldje achterop, met plakband vast gemaakt en doe hem als broche op de trui.

 

 
Fiet op wasknijper

-Kleur de (linksom en rechtsom) Fiet in en knip ze uit, veertjes opplakken, een houten wasknijper er tussen (eventueel eerst beide lamineren) en laat maar lekker tegen de wind in vliegen en plak haar op een wasknijper. Spel ermee in de kring: zolang de muziek speelt vliegt Fiet tegen de wind in (dus zwaar....langzaam....) en als de muziek stopt, keert ze zich om en rent met rugwind!

 

Fiet gymles:

- Laat voelen hoe krachtig tegenwind kan zijn.

In tweetallen: fietsband half door op je hand leggen, kind houdt hand achter zijn nek, daar kom eerst precies op de helft de fietsband. Dan de 2 teugels links en rechts onder de armen door laten hangen. Ander kind die er achter staat pakt de 2 banden en laat het kind voor lopen, probeer het zwaarder te laten worden met tegenwind, door er harder aan te trekken, zodat vooruitkomen

moeilijker is! (Ik heb via een fietshandelaar oude fietsbanden verzameld voor in het gymlokaal  oude fietsbanden (doorgeknipt bij het ventiel, en ventiel er afknippen). Wassen in de wasmachine,laten drogen en opbergen in een grote boodschappentas in je gymlokaal.)

Baukje Runia:
Een collega van mij heeft een Fiet pak gemaakt die je als leerkracht aan kan doen. Dit pak heb je aan wanneer je het boek vertelt. Ook heeft ze poppen gemaakt van de dieren die in het boek voorkomen.

Andrea:
Jullie vroegen om leuke ideetjes en zelf dacht ik om voor de kinderen een zwarte tutu te maken en ook een voor mezelf samen met een gestreepte maillot leek het me een leuk idee om het boek op die manier te introduceren. Al rennend door de speelzaal in een tutu moet toch hilarisch zijn en zal de kinderen meteen enthousiast maken om mee te doen.