Kinderboekenweek 2007

 
Gesponsorde koppelingen

Algemeen:

Knijpkaart zoek het geheime woord (van Diana)

Knijpkaart van wie is dit geheime voorwerp? (van Diana)

Knijpkaart Hoeveel dozen tel je? (van Jeanette)

Knijpkaart Wat begint er met een b? (van Jeanette)

knijpkaart Wat hoort er niet bij? (van Jeanette)

Knijpkaart Welke letter is anders? (van Jeanette)

Hoekenwerk voor groepen 1-4 (van Vera)

Liedje kinderboekenweek: Geheim (van Vera)

Geheimschrift Met deze paar woordjes van veilig leren lezen kunnen de kinderen een geheimschrift maken. Zo kunnen ze nieuwe woordjes 'lezen'

 


Lucie mailde ons een voorbeeld van muziekkaarten.

 

Werkbladen:

Kleur de letters van de woorden

Teken er steeds 1 meer schatkisten

Teken er steeds 1 meer schatkisten

Teken er steeds 1 meer sleutels

Teken er steeds 1 meer sleutels

Teken er steeds 1 minder schatkisten

Teken er steeds 1 minder schatkisten

Teken er steeds 1 minder sleutels

Teken er steeds 1 minder sleutels

           

Het geheim van IJsje

Van Margriet kregen we deze PowerPointpresentatie.

Stempelkaarten

Stempelboekje

Stempelboekje met lijnen

Knijpkaart Het geheim van IJsje Zoek de zelfde (van Diana)

Introductievoorwerpen bij het boek: Hengel, Emmer, Sneeuwpop, Sneeuw, Geheim.

 

              

  Ssst, niet verklappen !- Vivian den Hollander

Van Gea kregen we deze knutselactiviteit:

Draaischijf Ssst niet verklappen

En deze stempelkaarten: deel 1   deel 2   deel 3   deel 4

Van Lisette kregen we: knijperkaart 1   knijperkaart 2   leesrups   memorie   stempelkaarten en boek  

 

            

Het grote sprookjesboek - Marianne Busser & Ron Schröder

Ook stuurde Gea ons deze Repelsteeltje woordkaarten 1 en Repelsteeltje woordkaarten 2

 

           

  Het geheim van Toermalijn Mies Bouhuys

Spelletjes: domino   memorie

Woorden: woordkaartjes   stempelboekje

Werkbladen: welke dieren kunnen vliegen   welk plaatje is even groot

doolhof   goede woord   letters van het woord   maak groepjes van muisjes

Overigen: Bronnenlijst    uitwerking per hoofdstuk   Liedjes en versjes

Al deze materialen en ideeen kregen we van Jolanda.  

           

De koning met de paardenoren

Op de website van de bibliotheek in Breda vind je een PowerPointpresentatie van dit boek.

Introductievoorwerpen bij dit boek: Paarden, Kroon, fluitje, kappersschort en schaar.

 

           

Kikker vindt een schat

Stempelkaarten  en  Stempelboekje

Van Claudia kregen we de afbeeldingen van het boek, daarvan maakten wij alvast bovenstaande materialen. Haar project stuurt ze ons nog.

Overige materialen (kralenplanken enz) vind je hier.

 

           

  De geheime brief Eric Carle

Diana mailde ons deze knijpkaart.

Van Marjan kregen we deze afbeeldingen die je in een vertelkastje kan gebruiken.

Ook kregen we van haar dit leuke idee voor een verteltafel:

De maan en de ster kunnen de kinderen zelf ophangen aan haakjes aan het sterrenbord van triplex. De steen is een geverfd gipsen ei. Via de voorkant van de grot (kartonnen doos) kunnen ze binnendoor naar de uitgang met de vleermuizen aan de achterkant. De deur heb ik op een doos geplakt en kan open en dicht. Via de achterzijde van die doos kunnen de kinderen Tim (een vingerpoppetje) uit de doos halen en van de trap laten lopen (de trap is opgeplakt op triplex voor stevigheid). De ladder is ook gemaakt van triplex en heb ik gefiguurzaagd en geschilderd. Ze kunnen Tim de ladder op laten lopen (tel onderweg naar boven de treden…) en daar komen ze bij de verrassing: het hondje die ze door middel van een deurtje aan de achterkant in of uit zijn mand kunnen halen.

Het boekje zit erbij, evenals de (verkleinde) brief die Tim krijgt. Spelen maar!

 

           

Wij knutselden de volgende sleutels met onze kleuters.

 Print een roos, laat de kinderen langs de randjes kleuren met wasco,
daarna ecoline er overheen.

           

Yvette mailde ons dit knutselidee (foto's volgen nog): Wij maken met de oudste kleuters een groot vraagteken op zwart papier met gouden/gele verf. Daarna mogen de kinderen met ster- en maanstempels een mooie rand maken. De jongste kleuters laten we een vraagteken uitprikken en dit plakken we op goud papier. Ook zij mogen dan de rand versieren met maantjes en sterretjes.

 

Saskia mailde: wij gaan als afsluiting van de Kinderboekenweek een soort speurtocht houden, met de kinderen van de onderbouw. Ze moeten in elke klas een opdracht uitvoeren die met het thema geheimen te maken heeft. Is de opdracht goed (altijd natuurlijk) dan krijgen ze een letter. Aan het eind moeten ze met de letters een woord zoeken (zandbak) en daar op zoek gaan naar het geheim. De opdrachten zijn o.a. een rebus, munten opgraven in de zandtafel, een kompas oefening, een puzzel etc.
De leerlingen zijn 7-8 en 9 jarigen op een school voor moeilijk lerende kinderen, het leesniveau ligt dus binnen groep 3 niveau.

           

Suzan mailde ons de volgende ideeën:
- doosje maken waar de kinderen geheimenspulletjes in kunnen doen, deze (als ze willen) bespreken tijdens een kringgesprek. Zo heb je een kringgesprek over iets dat heel dicht bij het kind ligt en dus heel authentiek is.
- het maken van een roos van crêpepapier, in het hart en geheim op (laten) schrijven.
- het laten ontcijferen van een geheimschrift. bv. een appel = de a. Een boom = de b etc.

Verhalend ontwerp:
Een verstrooide professor heeft een geheimschrift gemaakt alleen hij weet zelf niet meer hoe hij dit schrift moet ontcijferen. De professor vraagt aan de kinderen of zij hem willen helpen. Uiteindelijk leidt dit tot een nieuw geheim. Bv, een schat met zijn lievelingsboek er in. (Veel kinderen hebben een lievelingsboek, dus ze kunnen zich goed inleven in zijn gemis van dat boek)

           

Yvonne mailde ons het volgende idee:
Wij laten Flip de beer in een doos aankomen met een groot vraagteken erop. Elke dag krijgen de kinderen een raadsel of aanwijzing en uiteindelijk moeten ze erachter komen dat Flip in de doos verstopt zit.

           

Wijzelf hangen in de hal een foto waarop de kinderen zien dat een geheim agent een van de leerkrachten iets influistert. De vraag is, wat vertelt deze geheim agent aan de juf? Alle kinderen mogen tekenen of schrijven wat het geheim volgens hen is en het leukste geheim krijgt een boekenbon. 

Als introductie hebben wij een kleine speurtocht in de school uitgezet. Per groep moeten de getallen van 1 tot en met 10 gevolgd worden door de hele school heen. Bij een enkel getal is er een opdracht zoals spelletjes Tik tik wie ben ik, klein gedichtje over een geheim aanleren, een schatkist met daarin voor iedere groep die mee doet een boek en we eindigen in ons halletje alwaar de foto hangt (zie hierboven)

           

Claudia mailde: Als opening van de Kinderboekenweek hebben wij het volgende gedaan:
Ik heb een hele hele creatieve vader, die heeft op linnen een geweldige kaart gemaakt van de omgeving van de school. Die kaart werd bezorgd door de postbode, we liepen door de wijk en kwamen bij de peuterspeelzaal uit. In hun zandbak lag het boek: Kikker vindt een schat.

Verder heb ik een geheimhoek gebouwd: Met een kist, grote kiezelstenen, een kompas, een grote magneet en een vergrootglas.

Van de knutselopdrachten maak ik nog foto's. Ook richten we met alle kleuters een museum in. Met al het kleuterwerk. We doen dit thema samen met de peuterspeelzaal. Als afsluiting is het museum dan open voor de peuters en hun ouders.

Nog een ander idee is een kleurenlaboratorium, als ontdekhoek. Met echte reageerbuizen, koolsap, citroen e.d.